Úvod
- Studie proveditelnosti zahrnuje návrh nové železniční trasy v úseku Solnice - Skuhrov - Dobré - Deštné - Sedloňov - Olešnice - (Lewin Klodzki)
- a následně návrh nové železniční trati v úseku Olešnice – Dobruška a Rokytnice v Orlických horách - Zdobnice – Deštné
- Navržené železniční trasy navazují v dopravnách Solnice, Rokytnice v Orlických horách a Opočno na stávající síť celostátních a regionálních drah v majetku Českého státu
- Doplněná nová kolejová spojení zajistí ekologickou dopravu zásilek, obyvatelstva a turistů v oblasti Orlických hor
- Návazné napojení na trať PKP v Polsku umožní dopravu pracovních sil z Polska do automobilky Škoda v Kvasinách
- Nové železniční trasy zajistí zároven zvýšení přepravní poptávky na tratích v majetku Českého státu, tj. zlepší se i využití stávajících provozovaných železničních tratí
- Vhodnou organizací dopravy dojde k přesunu části přepravních proudů ze silnice na železnici
Navržená osnova studie proveditelnosti
- úvod (předmět řešení postup)
- základní dopravní charakteristiky v EU a v ČR
- základní dopravní charakteristika v EU
- železniční doprava v ČR
- analýza stávajícího stavu a struktura stávajících kolejových vozidel
- základní charakteristika ostatní dopravní infrastruktury navazující na železniční síť
- charakteristika výkonů stávající kolejové dopravy na území regionu Orlických hor
- prognóza výhledových výkonů kolejové dopravy
- závěry inventarizace a vyhodnocení současného stavu kolejové dopravy
- návrh na dostavbu a výstavbu železniční sítě
- životní prostředí
- návrhy a doporučení
- ekonomická a finanční analýza a možné zdroje financování
- závěr
- hlavní zásady (priority)
- závěrečná doporučení
Postupy řešení
Technická část - všeobecně
- Nové železniční trasy budou řešeny směrovým vedením osy koleje a podélným profilem
- Směrové vedení trasy bude zpracováno nad leteckými snímky dané oblasti ortofotomapami
- Při návrhu podélného profilu bude využit 3D digitální model terénu s výškovými vrstevnicemi
- Trasy budou navrženy pro minimální poloměr 330 m
- Rychlost 80 - 100 km/h
- Podélný sklon max. 40‰
- Zatížení na nápravu min. 18t
- Únosnost železničního spodku 40MPa
- Výška nástupiště 550mm – 1650 mm od osy koleje
- Bezstyková kolej na pružném upevnění a betonových pražcích
- Křížení se silniční síti bude řešeno úrovňovými přejezdy s celopryžovou konstrukcí
- Vedení trasy bude respektovat chráněná území, kulturní památky a jiná významná chráněná centra
- Trasa bude koordinována s územními plány a její vedení bude projednáno se zastupiteli dotčených měst a obcí a významných organizací
Časový návrh realizace projektu
- Zpracování studie proveditelnosti: rok 2007
- Schválení studie a zapracování do územně plánovací dokumentace: rok 2007
- Zpracování a projednání dokumentace pro územní rozhodnutí: rok 2008
- zpracování a projednání dokumentace pro stavební povolení: rok 2009
- Realizace stavby
- etapa realizace 2010 - 2011
- Solnice - Deštné, Deštné – Olešnice
- Rokytnice v Orlických horách - Říčky
- etapa realizace 2011 - 2012
- Olešnice - Dobruška
- etapa realizace 2012 - 2015
- Říčky - Deštné v Orlických horách
- Olešnice - Lewin Klodzki
- etapa realizace 2010 - 2011
Ekonomická část
Bude provedena finanční a ekonomická analýza projektu na základě porovnání kapitálových výdajů a ročních výnosů v horizontu plánované životnosti investice pomocí diskontovaného salda Cash-flow na současnou hodnotu. Výstupem je výpočet následujících kriterialních ukazatelů:
- Čistá současná hodnota – diskontovaný cash-flow (NPV-Net Prezent Value) - Podstatou výpočtu čisté současné hodnoty (NPV) je součet diskontovaných peněžních toků v jednotlivých letech výstavby a provozu, po převedení budoucích příjmů a výdajů na bázi výchozího roku
- Vnitřní výnosová míra (IRR-Internal Rate of Return) - Vnitřní míra výnosnosti představuje takovou diskontní sazbu, při které je čistá současná hodnota rovná nule, tzn., že současná hodnota investovaných zdrojů se rovná čistým výnosům z provozu investice
- Doba návratnosti (PBP-Pay Back Period) - Doba návratnosti udává počet let, za kterých se kapitálový výdaj splatí peněžními příjmy z investice. Ta investice, která vykazuje kratší dobu úhrady je považována za příznivější.
- Cílem finanční analýzy je prokázat životaschopnost projektu ve střednědobém a dlouhodobém horizontu.
- Cílem ekonomické analýzy je prokázat kladný vliv projektu na sociální a ekonomickou situaci v regionu. Tato analýza je významná v případě, kdy cílem projektu je zejména veřejný prospěch, kterým je i tento projekt.
- Výsledné hodnoty výše zmíněných ukazatelů by měly prokázat, že realizace investice přispěje nejen ke zvýšení příjmů podnikatelských subjektů, ale také ke zlepšení sociálně ekonomické situace regionu s vysokou mírou nezaměstnanosti.