titulní strana

Otázky a odpovědi

Jsou to jen utopické sny

Odpověď: Pokud se Vám tato vize zda příliš odvážná, popřemýšlejte, co je na ni skutečně nerealistického. Pravděpodobně dojdete k závěru, že technicky to není obtížný úkol a jde pouze o její finanční náročnost a to v případě odvážných myšlenek nemůže být argument. Odvaha a jasný cíl – vize – dovedly člověka na nejvyšší horu světa, přenesly jej na křídlech přes oceán, umožnily mu potopit se až na samé dno Mariánského příkopu a nakonec i projít se po povrchu Měsíce.

To je nesmírně drahé

Odpověď: Ano, veškeré liniové stavby jsou nákladné. Srovnejte ale odhadovanou finanční částku na tento projekt s jinými finančními investicemi, o kterých jste denně informováni prostřednictvím sdělovacích prostředků a které již berete jako běžný fakt. Jen pro srovnání – rozpočet kompletního systému projektu výstavby Drah Orlických hor představuje asi obdobnou částku jako:

  • 4% nákladů na výstavbu elektrárny Temelín
  • 6 - 10 km nové dálnice nebo 4 dálniční křižovatky
  • 4 nové hypermarkety (pouze budova bez zboží uvnitř)
  • 4 nové stíhačky Grippen
  • 60% částky, kterou stála sportovní Sazka aréna v Praze
  • stejná částka, jakou vydají v letošním roce výrobci automobilů v ČR na svoji reklamu

Vidíte, že velikost částky je velmi relativní a záleží na tom, s čím ji srovnáváte a jaký celospolečenský prospěch tato investice přinese.

Dopravu v regionu Orlických hor by šlo řešit levněji

Odpověď: Ano samozřejmě, jde o to, jak zásadně chcete problém řešit. Pokud chcete řešit pouze to, aby se obyvatelé a návštěvníci do a z Orlických hor “ nějak “ dostali, pak stačí jistě levnější řešení. Pokud ale hledáte řešení nejen pro příští rok nebo volební období, ale i pro příští generace, pokud hledáte řešení koncepční, které pomůže řešit i další palčivé otázky a problémy regionu, asi budete muset sáhnout hlouběji do kapsy.

Bude to mít dopad na krajinu a životní prostředí Orlických hor

Odpověď: Právě naopak, cílem je ochránit krajinu Orlických hor a nabídnout perspektivní dopravní alternativu pro budoucnost. Na příkladech můžete vidět, že lokální železnice na rozdíl od silnice dokáže dokonale splynout s okolní přírodou. Moderní a propracovaný dopravní systém pak nabídne návštěvníkům i obyvatelům Orlických hor atraktivní možnost, jak zde pohodlně a rychle cestovat, aniž by byli závislí pouze na individuální automobilové dopravě.

Je to velmi nadčasové, teď jsou úplně jiné problémy, počkejme až bude problém individuální dopravy na pořadu dne

Odpověď: Ano, nyní je velmi mnoho závažných a ještě k tomu urgentních problémů k řešení, ale jedním z nejvážnějších je řešení individuální dopravy v Orlických horách. Tento problém je o to vážnější, že má několik velmi zákeřných příznaků. Nákladnost, složitost a dlouhodobost všech řešení na straně jedné. Plíživost problému a nevratné důsledky na straně druhé. Individuální doprava má snahu se tvářit, že to problém není, ale je to reálný fakt vývoje, kterému je třeba se přizpůsobit. Až individuální doprava dosáhne rozměrů, které budou nepříjemné i jejím uživatelům, bude na řešení již značně pozdě. To již bude příroda a prostředí Orlických hor tak zasaženo, že náprava bude takřka nemožná. O zásadních řešeních musíme uvažovat již teď, protože jejich realizace zabere několik let a mnoho finančních prostředků.




Ubytování Orlické hory


Sponzoři:
Dopravní projektování Eurovia SUDOP Rokytnice v O.h. mikroregion Rychnovsko Královéhradecký Kraj C Tech direct media Dobrovolný svazek obcí Orlické hory Univerzita Pardubice