titulní strana

Novinky

29.12.2010

Je projekt Drah Orlických hor utopie? U nás možná téměř ano, ale jinde tomu tak nemusí být. Několik informací o tratí Pinzgauerbahn, která prochází nádherným údolím od jezera u Zell am See kolem známého lyžařského střediska Kaprun až do Krimml k vyhlášeným vodopádům je toho důkazem. Aneb jak ještě atraktivnější vstala tato trať z povodňových trosek ( volně čerpáno z www.pinzgauerlokalbahn.at )

Od 11.9.2010 je trať Pinzgauerbahn provozovaná společností SLB opět v provozu v celé své délce 53km. Po povodních, které v červnu roku 2005 zničily tuto trať, byl nejdříve opraven a zprovozněn úsek mezi (Zell am See) Bramberg a Mittersill. Nyní byl otevřen i druhý úsek Mittersill – Krimml, který byl poškozen do té míry, že řadu úseků bylo výhodnější nově přetrasovat a tím zlepšit i provozní parametry trati. „Podařilo se nám společně něco, co lze považovat za jen těžko možné“ řekl při slavnostním projevu náměstek hejtmana Dr. Wilfried Haslauer. Celková investice je 32,3 mio Eur, kromě toho země Salzburg financuje dalšími statisíci Eur provoz této dráhy. Další prostředky se investují do reklamy této dráhy ve vazbě na turistický ruch.“ Tyto investice představuje jasný signál veřejnosti jaký je vztah politiků země Salzburg k železniční dopravě“ bylo dále řečeno. Významný podíl na znovuobnovení železnice mají i obce na její trase. Nejen že pečují o zastávky a aktivně propagují železnici v rámci turistického ruchu, ale významě podpořily i získání nutných pozemků při změně trasování rekonstruované železnice. Nově rekonstruovaná železnice na druhé straně slouží i jako protipovodňové opatření a sama je lépe zabezpečena proti účinkům povodní. Železnice nabízí nejen moderní osobní vozidla, ale opět se sem vrátila i nákladní přeprava. "Tato trať má dlouhou minulost, ale především velkou budoucnost jako páteř regionální dopravy v 21. století. To dokazuje pozitivní trend v počtu cestujících a další plánovaná výstavba stanic a zastávek" řekl Gunter Mackinger, ředitel SLB.

Důležitá data:
Povodně zničily trať – červen 2005
Země Salzbur přebírá trať Pinzgauerbahn od ÖBB – červenec 2008
Zahájeny práce na rekonstrukci úseku Bramberg – Mittersill – květen 2009
Úsek otevřen ( stavba 11 km ) – prosinec 2009
Pokračování rekonstrukce směr Krimml – prosinec 2009
Otevřen úsek do Krimmlu ( stavba 14 km ) – celá trať v prvozu – září 2010
Náklady – 32,3 mio Eur

Další informace, které poskytl ředitel této dráhy jsou neméně zajímavé. Aktivně se pracuje na prodloužení trati až přímo ke krimmelským vodopádům a ve studii je i opětné vrácení železnice přímo do střediska Kaprun!!
I když trochu jinde cíle rozvoje regionální železnice jsou shodné jako u DOH
- oživení regionu prostřednictvím udržitelné mobility obyvatel
- podpora turistického ruchu ekologickou dopravou
- v neposlední řadě železnice sama jako turistická atrakce a osa regionu
Takže DOH objevuje již jen jinde dávno objevené, realizované a odzkoušené. Ani argument, že „toto jde jen v jiných poměrech“ neobstojí. Pokud totiž nebudeme stejně aktivně konat, jak výše uvedeno, budeme vždy a na vše „v jiných poměrech“....

Foto Pinzgauerbahn



Ubytování Orlické hory


Sponzoři:
Dopravní projektování Eurovia SUDOP Rokytnice v O.h. mikroregion Rychnovsko Královéhradecký Kraj C Tech direct media Dobrovolný svazek obcí Orlické hory Univerzita Pardubice