V celém období budování místních drah, tedy od osmdesátých let devatenáctého století do vypuknutí první světové války, se vyskytlo spousta návrhů, které počítaly se zavedením kolejí dále do nitra Orlických hor a nebo se těchto hor svojí trasou dotýkaly. V následujícím textu je uveden bližší popis některých z nich, podle toho jaké informace se podařilo k jednotlivým projektům získat. Protože tyto projekty vznikaly postupně, jejich trasování se často překrývá a některé můžeme považovat za alternativy již dříve navržených. Je samozřejmě nereálné, že by všechny tyto projekty mohly efektivně fungovat na druhou stranu řada těchto tratí, pokud by existovaly, by byla platnou součástí dopravní sítě a pro rozvoj Orlických hor by byly významným přínosem. Po přečtení příběhu, který se k jednotlivým projektům váže jistě řadu z Vás napadne hluboká pravda, která platí snad od nepaměti a bohužel asi bude platit vždy – nedělat nic je velmi snadné, vytvořit ale dílo, které je prospěšné i pro budoucí generace dá mimořádnou námahu a někdy ani ta není korunována úspěchem.
Autor textu: Tomáš Fuksa
Chronologické řazení projektů podle data vzniku
1880: | Opočno – Dobruška |
1880: | Doudleby nad Orlicí – Skuhrov |
1889: | Doudleby nad Orlicí – Nové Město nad Metují |
1890: | Josefov - Deštné |
1889, 1892, 1922: | Nové Město nad Metují - Olešnice - Zákoutí |
1889, 1890: | Opočno – Solnice |
1889, 1891: | Smiřice – Žamberk |
1894: | Josefov – Kvasiny |
1895: | Žamberk – Rokytnice v Orlických horách |
1895: | Žamberk – Olešnice - Náchod |
1896: | Žamberk – Bystrzyca Klodska |
1901: | Hradec Králové – Lewin Klodzki |
1901: | Josefov – Plasnice |
1907, 1923: | Nové Město nad Metují - Solnice |
1908,1922,1945: | Dobruška – Tis |
1909: | Hradec Králové – Opočno |
1909: | Žamberk – Trčkov |
1910, 1913: | Letohrad – Deštné |
1913: | Rokytnice v Orlických horách – Zákoutí (Deštné) |
1922: | Solnice – Deštné |